moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Den finns fula människor - deal with it

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Så sjukt många är missnöjda med sitt utseende. Mår dåligt över sin kropp. Har ångest över att ses som fula. 
 
Jag är så trött på skiten. Trött på att det är viktigt att vara snygg. Trött på att när det väl handlar om att peppa så ska det peppas om att "alla är vackra" (vem fan försöker dom lura?) och så behålls fokus kvar på att utseende är så jävla viktigt. 
 
Nej alla är inte vackra (jo men visst i betraktarens ögon, alla är vackra för nån och jadajada men faktum kvarstår att vissa är fulare än andra sett till vad dom flesta ser som skönhet). ACCEPTERA FULHETEN ISTÄLLET FÖR ATT FÖRNEKA DEN!
 
Att gå omkring och säga att alla är vackra och tro att en bekämpar snygghetsen är att skjuta sig själv i foten. Visst visst, bra att bredda idealen så att fler får känna sig vackra. Men ännu bättre att minska utseendets betydelse i samhället. 
 
Och hur minskar vi utseendets betydelse i samhället då? Såhär. Och såhär
 
Ärligt talat, jag förstår att det kan va viktigt att vara attraktiv, utseendemässigt, för dom en ska knulla med. Men fan inte för alla andra? Själv så har jag inga problem (nästan) med att ses som ful av folk. Jag skiter i skönhet och pissar på idealen. 
 
Ful här. Men I don't mind.
 

Kommentarer

  • Lesthis gothworld säger:

    Vet vad som är en stor fördel med att vara "alternativ", jag får faktiskt sällan eller aldrig höra att jag är fin eller snygg, för ärligt talat så tycker ju folk inte det, de tycker bara jag är skitkonstig, haha. Så när jag väl får komplimanger så brukar det bara handla om mina accessoarer eller smycken att folk brukar säga att de är coola eller udda eller att jag är modig som vågar bära sånt osv. Och jag tar hellre emot såna typer av komplimanger, eftersom jag tillverkar mycket av mina smycken och håraccessoarer själv. :D

    Svar: Haha najs! Ja jag tycker också det är skillnad på att berömma nåns typ smycken för att dom är coola. Gillar själv att göra smycken (ibland) och tar gärna beröm för det ;)
    Mican

    2013-04-12 | 08:17:59
    Bloggadress: http://lesthi.blogspot.se/
  • Lisa - MondoCane säger:

    Nääää, nu håller jag inte med. Inte för att jag går omkring och säger att alla är vackra eller ingen är ful eller whatever, jag brukar inte prata så mycket om folks utseenden, men jag tycker faktiskt att det är synd att säga att vissa är fula. Skönheten ligger i betraktarens öga, och även om man står jävligt långt ifrån skönhetsidealet när man är 55, tjock, rynkig, trött och i konstiga kläder, så innebär det inte att man automatiskt blir ful. Bara för att jag uppfattar en människa som oattraktiv innebär det inte att hen är ful. Klart att det finns ett skönhetsideal, men jag vägrar att acceptera att skönhetsidealet = skönhet.

    Svar: Synd att säga att vissa är fula - det förutsätter att du tycker att det är viktigt att va fin. För annars gör det väl inget att vissa är fula?
    Ja men visst kan alla vara vackra för nån (skönhet i betraktarens öga) men jag tror du måste hålla med om att en del människor skulle ses som fula i dom flestas ögon (även om dom flesta nog inte skulle säga det). Frågan är vad som är bäst då: Att försöka övertyga att "nejmen JAAAG tycker du är vacker" fastän så många andra säger/visar nåt annat. Eller att ba "okej, folk tycker du är ful, måste det va nåt dåligt att va ful?".

    Mican

    2013-04-13 | 19:03:53
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • Lisa - MondoCane säger:

    Det gör väl inget att man ser olika ut, men jag tycker att det är synd att säga att vissa bara är fula. Det är att säga att idealet har rätt, och att skönhet ser ut på ett visst sätt.

    Visst finns det skitmånga som de flesta skulle finna oattraktiva, men nämn en människa som de flesta skulle hålla med om är ful. Ja, jag tror att den personen skulle bli glad av att höra att jag inte ansåg hen som ful. Det är ju skitstor skillnad mellan att inte se ut som idealet, och att vara direkt ful. Du vet ju själv t.ex. att även om du är långt ifrån idealet som det ser ut idag så är du ju inte ful, och en väg att vandra mot att ge respekt till de fula är att öppna upp och acceptera att skönhet inte behöver vara samhällets skönhetsideal utan kan komma från insidan eller vara rynkig eller fet eller vad som helst. Att inkludera andra typer av skönhet är inte att göra någon en björntjänst. Fast så ser jag skönhet på något som jag blir glad av att se, snarare än typ någon jag absolut vill ligga med.

    2013-04-15 | 00:42:46
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • Lisa - MondoCane säger:

    Viktigt att vara fin vet jag inte, antagligen inte som du menar - viktigt att passa idealet, viktigt att man ser behaglig ut, viktigt att piffa sig och vara läcker och frestande och ung. Däremot tycker jag att det är viktigt att man kan vara lika fin som 55-åring som 19-åring, utan att göra något annat än att bara finnas. Att öppna upp skönhetsidealet innebär mindre kroppshets snarare än mer.

    Svar: Jag vill hellre helt kasta bort betydelsen av utseende, än bredda skönhetsidealen. Att hela tiden gå omkring och ba "kurviga är också fina" "rynkor är fint" etc tror jag fortfarande, håller kvar fokus på att det är viktigt att vara fin. Vill att det ska va i stort sett irrelevant vad som ses som fint/attraktivt eller inte.

    Men jag förstår vad du menar med att säga att vissa är fula. Skönhet från insidan visst. Men jag vill inte ställa upp på premissen att det är viktigt att va fin - vill att "ful" inte ska va nåt dåligt.

    Det går ju inte säga att vissa bara är fula. Men med ful menar jag oattraktiv - alltså bara utseendemässigt. Alla är väl vackra för nån.
    Mican

    2013-04-15 | 00:45:18
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • Lisa - MondoCane säger:

    Hmmm... jag tror att utseendet faktiskt ÄR viktigt, men inte på det sättet du menar. Jag blir glad av att se min man, jag tycker han är läcker. Jag blir glad av att se min son, han är en sådan fantastisk liten människa. Jag blir glad av att se min mamma, min syster, bla bla bla. Jag tycker att alla dessa människor är vackra, och även om de såg ut som fan hade de varit vackra för mig. Det innebär inte att jag går omkring hela tiden och ba "Hej mamma, du är vacker trots att du har rynkor, eller kanske pga att du har rynkor!", det är ju inte så det fungerar, och då hade man ju haft stort fokus på utseende. Att däremot öppna upp och gå bort ifrån skönhetsidealet och bara acceptera att alla ser olika ut men att alla är vackra för någon, det är något helt annat. Jag tror att vi kanske bara använder ordet på olika sätt. :D

    Svar: Jag tror också det. Visst kan människor va fina fast dom är "fula" (idealmässigt), om du fattar va jag menar.
    Mican

    2013-04-15 | 21:39:06
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com

Kommentera inlägget här: