moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Vadå män förtrycker kvinnor?

Kategori: Feminism och genus

VADÅ MÄN FÖRTRYCKER KVINNOR? JAG HAR ALDRIG VÅLDTAGIT!
 
Innan du läser detta rekommenderar jag att du läser mitt förra inlägg som förklarar vad strukturer innebär.
 
Så, när jag pratar om att män förtrycker kvinnor och att män har mer makt än kvinnor så syftar jag på en struktur i samhället - patriarkatet. Och denna struktur påverkar individers handlande. Både män och kvinnor upprätthåller den just genom att de ser den som en självklar ordning. Här förklaras bättre vad patriarkat innebär. Och i detta upprätthållande av patriarkatet innebär bland annat att män förtrycket kvinnor, exempel på hur detta förtryck tar sig uttryck kan ni läsa om här och här.
 
Att ta del i förtrycket handlar inte bara om att fysiskt misshandla kvinnor. Genom att dra sexistiska skämt, kalla långsamma bilförare för kärring, skämta bort en tjejs ilska med att hon har mens, ge tjejer sämre träningstider, överrösta kvinnor etc så bidrar du till att upprätthålla en kvinnoförtryckande struktur. Och genom att skratta åt våldtäktsskämt eller säga att kvinnor borde klä sig på ett visst sätt eller undvika att gå hem med främmande män så bidrar till våldtäktskulturen. Du behöver alltså inte våldta för att vara del i att våldtäkter fortsätter ske. 
 
Kvinnor kan givetvis också bidra till kvinnoförtrycket, exempelvis spä vidare på den patriarkala myten att män är bättre än kvinnor. Dom kan säga saker i stil med "jag föredrar att umgås med killar, tjejer är så falska och snackar massor av skit" men detta är inte att inta en förtryckarroll på samma sätt, eftersom dom med detta uttalande också förtrycker sin egen grupp. Det blir snarare en slags försvarsmekanism. Jag gjorde själv detta förut.
 
Som man kan du inte bara välja att sluta förtrycka kvinnor. på samma sätt som jag som vit och västerländsk inte kan slå mig helt fri från att vara rasistisk. Jag har fostrats in i det, och hela jag (i min vita västerländskhet) blir en slags personifiering av förtrycket. Det är inget jag bör skämmas över, men något jag bör vara medveten om.  På samma sätt är det för er män. Däremot kan jag (och ni!) ju så gott jag kan försöka rannsaka mig själv och sluta upp med vissa förtryckande tendenser. Exempelvis tänker jag inte skratta åt rasistiska skämt, tolerera att någon nedvärderar en viss etnicitet eller klä ut mig till indian på halloween. En kan också kämpa emot själva strukturen - till exempel demonstrera, blogga, skriva insändare, gå med i en antirasistisk och/eller jämställdhetsfrämjande förening (tips till killar - män för jämställdhet).
 
I egenskap av att vara man förtrycker du kvinnor, vare sig du vill det eller inte. Det är inte (förhoppningsvis) ett aktivt val du gör, men du gör det. Strukturen ser ut så, och DU har ett moraliskt ansvar att aktivt motarbeta förtrycket. Läs mer om hur män föds till förtryckare.
 
P.S
Bara för att det finns en struktur som ser ut på ett visst sätt (till exempel könsmaktsordningen) så betyder inte det att allting alltid följer den här strukturen. Det finns alltid individuella undantag och andra variabler att kasta in. Det är ju inte så att en hemlös man har mer makt än en medelklasskvinna liksom. Men dessa individuella avvikelser är egentligen inte så intressanta för mig att gå in på - för jag ser till det stora hela. 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Tatiana säger:

    Exempel.....min kille had nagra kompisar over haromdagen. Dom satt i koket o spelade kort, jag var ocksa dar och holl pa med min data, har inget intresse av att spela kort men spelar garna schack eller backgammon. Dom pratade om nat o sa sa den ena till den andra, "You pussy".
    Direkt la jag mig i och fragde hur "pussy" ar ett typ nedvarderande ord, hur hade han tankt sig o forklara tack.....?! Jag sa det att jag ar hellre en "pussy" om jag nu ska bli kallad for nat, istallet for en slapp, degig o kanslig pung (ball sack).
    Dom ar lite radda for mig, min killes kompisar. Jag oppnar garna munnen o sager min asikt, vare sig om dom vill hora den eller inte. Sorry, you're in my house now and I'm the Queen of the castle.

    Svar: YOU GO!
    Mican

    2013-11-04 | 10:36:38
    Bloggadress: http://www.fargosisters.com
  • Torkel säger:

    Tror inte att någon, oavsett ursprung, kan slå sig helt fri från att vara rasistisk, fördomar existerar överallt, och man fostras in i det överallt.

    Svar: True. Men tror det kan vara extra viktigt att ändå rannsaka sina egna fördomar extra om en är priviligierad person, kan stampa fler på tårna då genom sin makt.
    Mican

    2013-11-04 | 12:09:38
  • Purre säger:

    Tatiana är fantastisk!
    Kram!

    2013-11-19 | 03:12:06
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com

Kommentera inlägget här: